Thursday 19 May 2016

Isu Sensitip??

Okay, tadi baru lepas buat pembentangan video hubungan etnik. Salah satu kumpulan buat pembentangan mengenai isu sensitif yang terdapat di Malaysia macam isu agama, hubungan antara kaum etc etc. Ada la student yang cakap "berani gila group ni cakap pasal benda ni". Aku terfikir, kenapa masyarakat terlalu susah untuk berbincang pasal benda ni. Bila terpacul je topik ni semua cakap isu ni tak elok nak bincang, sensitif. Pada aku la, selagi isu isu macam ni dikategorikan sebagai sensitif, selagi tu laa isu ni takkan selesai. Kau tahu ade benda yang tak kena tapi kau tak berani nak suarakan sebab tak nak ada pihak yang tersinggung. Pihak "atasan" akan seboleh bolehnya cuba untuk selindungkan benda ni dan berlagak macam tak ada apa apa yang berlaku sebab diorang taknak kedudukan diorang tergugat dengan isu-isu macam ni. Sekurang kurangnya bila kita bincang pasal benda ni kita boleh buat penambahbaikan ke ape ke dan secara tak langsung minda akan lebih terbuka. Bukan jadi macam katak bawah cawan kaca.

Lagi satu masa pembentangan tadi, ada satu kumpulan cakap "pihak berwajib haruslah menganjurkan program gotong royong...". Serius, buat laa program gotong royong setiap hari pun kalau diri sendiri tak berubah, takkan kemana pun. Takkan nak harapkan pihak berwajib untuk anjurkan semua benda? Yang penting diri sendiri tu. Tak boleh ke kalau nampak sampah tu tolong kutip, tolong buang. Yang penting diri sendiri tu, malas sangat ke nak buang sampah sendiri? Takkan nak harapkan makcik tukang sapu buangkan sampah kau? Belajar tinggi tinggi tapi sampah sendiri makcik tukang sapu yang tolong buangkan. Sifat kemanusiaan tu pergi ke mana? Badan sado sado tapi sampah makcik tukang sapu yang tua yang buangkan. Tak rasa malu ke?

Tak, ni bukan marah ke berang ke, ni pasal realiti masyarakat kita sekarang ni. Konon nak jadi negara pertama dunia. Kalau otak tu masih macam masyarakat negara ke tiga ke empat, jangan mimpi laa nak jadi negara pertama dunia. Jauh lagi nak capai.

No comments: